It pays to be passionate

Deze is voor iedereen die passie heeft en die voor passie gaat“. Het is een tekstregel uit het zo gepassioneerd door The Lau gezongen lied  “Iedereen is van de wereld” .

Blijkbaar hebben we passie nodig of vinden we op zijn minst dat we als persoon of bedrijf passie nodig hebben. Zelf let ik er in een sollicitatiegesprek dan ook altijd op of de persoon die tegenover me zit “passie” heeft voor zijn vak en/of voor het bedrijf waar hij of zij wil werken. Soms komt die passie over, soms gebeurt er niks of beginnen de ogen pas te twinkelen als we het hebben over motor rijden op de Harley Davidson of over het lopen van de marathon.

Passie is een belangrijke bron van energie en vitaliteit in organisaties. Bovendien zijn passiegedreven organisaties significant succesvoller. Organisatieadviesbureau People Metrics heeft aangetoond dat organisaties met gepassioneerde werknemers altijd tot de de meest winstgevende behoren.

De (dit jaar overleden) merk- en communicatiestrateeg Ron Vorstenbosch geeft in zijn boek “Het Passie Principe” een mooie definitie van passie: “Passie is iets hebben, iets doen of iets zijn, wat een intens positief gevoel geeft, belangrijk is voor onze identiteit en waar we veel tijd en energie aan besteden. Het vraagt vaak energie, maar geeft ook energie terug en het draagt bij aan ons gevoel van welzijn”.

“Passie” duikt ook regelmatig op in managementliteratuur of in missie- en waardestatements. Meestal in de vorm van “We zijn een bedrijf met veel passie en we zijn erg betrokken”. Helaas staat er dan zelden bij waarvoor ze dan een passie hebben of waarbij ze dan betrokken zijn levitra australia prices. Volgens Vorstenbosch is dat net zoiets als zeggen: “Ik ben verliefd, maar ik weet even niet op wie”. Geen passie zonder duidelijke en identificeerbare doelen dus. Maar ook het beleven, ervaren en meemaken van die doelen is belangrijk.

Bij Tempo-Team hebben we het afgelopen jaar veel tijd en aandacht besteedaan het creëren van een duidelijke “sense of belonging”. Samen met onze medewerkers schreven we een corporate story en maakten we een film, waarin we duidelijk maken waar we elke dag voor opstaan en wat ons een passiegedreven organisatie maakt. Om er voor te zorgen dat onze medewerkers de nieuwe koers en merkbelofte echt goed doorleefden, organiseerden we in Nieuwegein een centrale bijeenkomst met al onze 1600 medewerkers met de titel “Het geheim van Tempo-Team”. Daar werd onze nieuwe pay-off “Sterk team, groot netwerk” niet alleen geïntroduceerd, maar ook goed doorleefd en uitgedragen met verhalen uit de praktijk. De passie spatte er van af na deze bijeenkomst met zichtbaar stijgende resultaten.

Hoe zit het met jouw passie voor werk? Werk jij al bij een passiegedreven organisatie? Niet zelden wordt de kleur rood geassocieerd met passie. Dat kan geen toeval zijn. Kijk maar eens op onze Werken bij Tempo-Team-site.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Brands, Column. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *