Let’s start a fire

Waarom je een goed fikkie moet stoken binnen je organisatie.

YouTube Preview Image

Bij Tempo-Team is het glas altijd halfvol! Deze positieve en optimistische grondhouding zie ik in mijn werk als manager marketing en communicatie dagelijks terug. Enthousiaste en energieke collega’s die, ondanks een moeilijke en complexe arbeidsmarkt, vooral de kansen zien en met constructieve ideeën en oplossingen komen.

Die kracht van enthousiasme probeer ik goed te benutten door daar ook bewust gebruik van te maken en actief op te sturen. Volgens het zogenaamde 3-F model (van Rijn Vogelaar) begin je met de Flame. Je wakkert eerst een vuurtje aan bij de superpromoters van je merk, die voorbeeldgedrag vertonen en nieuwe ontwikkelingen snel omarmen en start daarmee de Flow van enthousiasme. Zij verspreiden deze boodschap waardoor je uiteindelijk de massa bereikt (Flood).

De superpromoters van Tempo-Team

Neem bijvoorbeeld onze merkambassadeurs. Ruim 30 enthousiaste collega’s uit alle geledingen van de organisatie. Van intercedent tot directeur, mensen van allerlei capabilities en zowel staf- als lijnmedewerkers. Allemaal hebben ze één ding gemeen: een warm rood kloppend hart en veel passie voor het bedrijf en de missie die we uitdragen: mensen en organisatie succesvoller maken door het vergroten van hun veerkracht.

Deze superpromoters maken actief gebruik van social media en daar helpen we ze ook bij. Met praktische tips en adviezen hoe ze het merk kunnen uitdragen en social media goed kunnen benutten binnen hun zakelijke netwerk en hun contacten met klanten, flexwerkers en andere collega’s. Regelmatig komen we bijeen en nodigen we interessante gastsprekers uit die ons helpen en inspireren om nog beter te worden in ons vak. Daarnaast zijn we in staat om razendsnel nieuws te verspreiden binnen onze doelgroepen. Samen hebben we alleen al op Twitter een groep van zo’n 15.000 volgers. Een mooi voorbeeld: onlangs lanceerden we onze nieuwe mobiele website en hadden we in no-time de hele HR-community bereikt met dit bericht en direct al veel traffic gegenereerd op onze mobiele site.

Liever vuurtjes stoken dan brandjes blussen

Zelf zie ik mijn eigen rol daarbij vooral als die van vuurtjesstoker. Niet alleen binnen mijn eigen afdeling van 20 vak professionals, maar ook binnen het bedrijf. Waar veel managers nog weleens brandjes proberen te blussen, stook ik liever een fikkie. We zitten vaak bovenop het nieuws en proberen positieve buzz te creëren rond het merk Tempo-Team. Een merk dat ook gezien wordt als betrokken en sociaal. En daarom is het niet verwonderlijk dat we ook graag door het leven gaan als ‘het meest social bureau’ van Nederland en aan die belofte vorm en inhoud proberen te geven. Niet alleen door te zenden, maar vooral ook via dialogen met onze klanten, flexwerkers en eigen medewerkers. En ook hier zien we soms mooie dingen ontstaan. Zo zien we regelmatig dat een klagende uitzendkracht op Facebook na een goed gesprek een superpromoter blijkt te worden.

Een vaak aangehaalde uitspraak van de Amerikaanse denker Ralph Waldo Emerson is: “Er is nog nooit iets groots bereikt zonder enthousiasme”. Zeker bij een vuurrood merk als Tempo-Team is de kracht van enthousiasme een sterk wapen. Elke dag weer proberen we net even dat stapje extra te zetten om het verschil te maken.

Kortom, let’s start a fire

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Brands, Buzz, Column. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *