Veerkracht gevraagd!

Ruim een jaar lang heeft Tempo-Team in haar Blijfbezig-campagne aandacht gevraagd voor de problematiek van de 45-plussers op de arbeidsmarkt. We hebben de vooroordelen die rond deze generatie werkenden en werkzoekenden bestaan proberen te ontzenuwen en vooral gewezen op de vele voordelen van de inzet van 45-plussers. Zo zijn en blijven we van mening dat werkgevers meer gebruik zouden moeten maken van de kennis en ervaring van 45-plussers. We hebben op vele manieren aandacht proberen te zoeken voor deze problematiek en zijn er actief mee aan de slag gegaan. We hebben o.a. een uitgebreide TV- en radiocampagne ingezet om het grote publiek te bereiken. Maar ook door middel van stellingen en discussies is er ruim aandacht aan besteed aan het onderwerp op onze Blijf Bezig-site en via diverse sociale media, waaronder dit LinkedIn-forum met ruim 3700 leden. Daar werd massaal op gereageerd en nog altijd houdt het thema arbeidsparticipatie 45+ de gemoederen bezig. 

YouTube Preview Image


We ontvingen veel complimenten over onze gedurfde aanpak, maar ook kritiek. Vooral van mensen die proefondervindelijk moesten vaststellen dat het zeker in crisistijd lastig is om aan de slag te komen als je als 45-plusser werkzoekend bent. En niet altijd kon Tempo-Team een goede match vinden. Maar er waren ook succesverhalen van mensen die met een zetje in de rug juist wel een mooie job vonden. Onze Plusflex-unit in Tilburg draaide overuren. Heel waardevol was ook de Ronde Tafelbijeenkomst die naar aanleiding van de campagne werd georganiseerd op ons hoofdkantoor in Diemen. We ontvingen een vertegenwoordiging van de LinkedIn-discussiegroep om in gesprek te gaan met de directie van Tempo-Team, werkgevers en belangenorganisaties. Maar bovenal hebben we in de dagelijkse praktijk vooral ons best gedaan om ook passend werk te vinden voor de 45-plussers die bij Tempo-Team staan ingeschreven.

Na een jaar kunnen we als voorlopige balans opmaken dat onze campagne, zeker tegen de achtergrond van de huidige recessie, geslaagd is. In de eerste plaats heeft de campagne heel veel media-aandacht gekregen. Er werd aandacht aan besteed op TV en radio en in diverse dagbladen en websites. Het initiatief van Tempo-Team bleek agendasettend, want als aanjager van de discussie gaven bv. ook UWV en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ruim aandacht aan dit onderwerp. Nog trotser zijn we op het feit dat we in een jaar tijd ruim 5,5% meer 45-plussers in ons bestand aan een tijdelijke baan hebben geholpen en dat we ten opzichte van het gemiddelde uitzendbureau bijna 50% meer 45-plussers weten te bemiddelen.

We realiseren ons dat een dergelijke campagne eigenlijk niet afgesloten kan worden, want de problematiek blijft zeer actueel. Tegelijkertijd ervaren we deze tijd nu vooral om veerkracht vraagt. Om aanpassings- en verandervermogen om sterker uit de crisis te komen. Bedrijven en werknemers moeten volgens ons veerkrachtiger worden en daarbij ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen. We ervaren dat veel bedrijven en werknemers in crisistijd in de greep zijn van behoudzucht en veranderangst, terwijl er vooral juist nu om meer veerkracht wordt gevraagd. Zeker ook van 45-plussers. Tempo-Team heeft in de 5 landen waar het actief is een uitgebreid onderzoek verricht, waarin onder andere gekeken is hoe het is gesteld met de veerkracht van werkgevers en werknemers https://pharmacieviagra.com/boutique/viagra-sur-internet/. De resultaten van deze Labour Market Trend Survey zullen we binnenkort publiceren.

‘Veerkracht’ wordt dan ook ons thema van de nieuwe campagne die volgende week van start gaat en waaraan wij ook ruim aandacht zullen besteden op onze vernieuwde BlijfBezig-site. We hopen dat er over dit onderwerp met net zoveel enthousiasme zal worden gediscussieerd als over het onderwerp arbeidsparticipatie 45+. We zijn niet alleen benieuwd naar uw mening, maar vooral ook naar uw slimme ideeën over dit onderwerp. Zelf gaan we er ook zeer actief mee aan de slag. Niet voor niets is ons motto immers “Blijf Bezig!”

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *