Rien Ne Va Plus: een makkelijk boek van een slechte verliezer

Gisteren ontving ik per post het boek “Rien Ne Va Plus, Achter de schermen bij Holland Casino” van Marco Rosman. De auteur werkte 20 jaar lang voor Holland Casino als croupier, tablemanager, floormanager en dutymanager, maar gaat nu door het leven als klokkenluider. Het boek wordt aangeprezen met de titel “Het boek dat Holland Casino niet kon tegenhouden”. Met name dat laatste lijkt de schrijver deugd te doen, want alleen hier al schrijft hij nog een prelude van bijna 20 pagina’s over en vertelt hij trots over in de DWDD. Ook het feit dat zijn uitgever bij de bestelling vroeg of ik een gesigneerd exemplaar wilde ontvangen, getuigt van een groot ego.

YouTube Preview Image

Het boek interesseerde me omdat ik tot 2008 ruim 8 jaar werkzaam was als marketeer bij Holland Casino. Een tijd waar ik met veel plezier op terug kijk en waar ik goede herinneringen aan bewaar. Net als Rosman herken ik de ambivalentie van het kanspelbeleid in Nederland en de dubbele opdracht die dit staatsbedrijf heeft meegekregen. Zijn ‘onthullingen’ over de vermeende duistere praktijken binnen Holland Casino stellen echter teleur. De verhalen over witwassen, gokverslaving en duistere types die het casino bevolken zijn van alle tijden en wie er een tijd gewerkt heeft kan veel anekdotes vertellen. Het is immers een plaats waar veel mensen dagelijks bij elkaar komen, kleurrijke types zich laten zien en een plek waar mensen lange tijd met elkaar doorbrengen en een aparte naar binnen gerichte gemeenschap vormen. En ook de relatie van de gasten met het personeel is soms indringend. Een relatie die soms ook leidt tot misstanden, zoals samenspel, fraude en vriendschappelijke contacten met gasten na sluitingstijden. En dan gaat er wel eens iets mis. Daar kan iedere medewerker over verhalen.

Het probleem dat ik ook als marketeer altijd heb ervaren is de spagaat waarin het bedrijf zat in het maken van keuzes. Keuzes voor vaste gasten of uitgaanspubliek, duidelijke keuzes in het sturingsmodel (centraal of decentraal?), keuzes voor landelijke formules of couleur locale en vooral keuzes tussen een terughoudend kansspelbeleid en een agressief marketingbeleid. Keuzes die niet echt werden gemaakt, vooral ingegeven door de overheid en politiek die Holland Casino altijd als een ‘moeilijk dossier’ hebben beschouwd.

Ik herinner me de soms verbeten discussies met onze lokale managers, die aangaven dat de inrichting en aankleding van hun vestiging vooral blauw moest zijn, terwijl de huisstijlkleur (toen nog) groen was. Ik herinner me ook de volslagen uit de hand gelopen decentralisatie bij de aanschaf van speelautomaten. Zo kon het gebeuren dat je op een beurs in London circa 20 productmanagers van Holland Casino tegenkwam die zich allemaal bezig hielden met het beoordelen en aanschaffen van nieuwe speelautomaten. Dat gebrek aan focus (die zich manifesteerde in een cultuur van navelstaren en territoriumstrijd), kwam je op alle niveaus tegen en naar efficiency werd nauwelijks gekeken. Vooral in de gouden jaren toen de rendementen nog erg hoog waren en er ook niet echt naar de kleintjes werd gekeken, om eens een eufemisme te gebruiken.

Met name de ‘targetting’ van de bezoekersgroepen was een continu punt van discussie. De vaste gasten die zich dagelijks veelal bij de opening van het casino al melden (en het gros van de omzet bepalen) vormen een ‘inner circle’ die het andere type gasten die de casino’s bevolken vaak maar moeilijk kunnen verdragen. Uitgaanders die voorzichtig eens met 5 euro op de Black-Jack-tafel een gokje willen wagen worden weggehoond door vaste bezoekers als ze in hun onwetendheid een verkeerde beslissing nemen. Het personeel in de vestigingen van Holland Casino heeft de (natuurlijke) neiging zich vooral te richten op de vaste stamgasten die de tronc vullen en de centen binnen brengen. De speler die 1 keer per jaar een uitje maakt naar het casino wordt al snel gezien als een hinderlijke onderbreking van de doordeweekse werkdagen waarin vooral de vaste gasten zich laten zien. Voor veel van die uitgaanders is dat incidentele bezoek overigens aanleiding om zich vervolgens nooit meer in het casino te laten zien.

Rosman uit zich in nauwelijks onverholen woede over de beslissingen die vaak op het hoofdkantoor werden genomen (met name om meer bezoekers te werven, een gezond uitgangspunt van elk bedrijf) en met name de afdeling Marketing & Communicatie moet het ontgelden. Hij spreekt over de ivoren toren, slecht voorbeeldgedrag en onbegrijpelijke marketingacties met veel operationele rompslomp. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt, maar in het beeld dat Marco Rosman (die ik me overigens in het geheel niet kan herinneren) schetst herken ik me totaal niet. Er zal vast weleens iemand van het hoofdkantoor een wijntje hebben gedronken op zijn vrije avond die hij doorbracht op een thema-avond in een van de vestigingen, maar dan ken ik wel ergere verhalen. Zo zijn er diverse leidinggevende managers in de vestigingen ontslagen wegens drugsgebruik en fraude.

De belangrijkste drijfveren voor het schrijven van dit boek lijken daarmee toch vooral persoonlijke rancune en sensatiezucht. Het is ook volstrekt onbegrijpelijk dat iemand die 20 jaar misstanden en onoirbare praktijken om zich heen zag en sterk afgeeft op de zorgplicht van Holland Casino, zo lang zijn salarisbriefje wilde blijven ontvangen. De balanceeract die ik ook ik heb ervaren, lijkt hem al snel uit zijn evenwicht te hebben gebracht, maar heeft hem niet belet om toch carričre te blijven maken binnen HC. Als er uiteindelijk dan een bestuursvoorzitter komt die wel duidelijke en moedige keuzes durft te maken voor een helder sturingsmodel en de ontwikkeling van landelijke formules en Rosman uiteindelijk in 2009 met een riante vertrekregeling door de reorganisatie het veld moet ruimen, schrijft hij zijn frustraties van zich af in een boek vol halve waarheden. Een boek waarin het makkelijk scoren is, maar waarin Rosman zich een slechte verliezer toont. Game over.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Borrelpraat, Brands, Tja. Bookmark the permalink.

16 Responses to Rien Ne Va Plus: een makkelijk boek van een slechte verliezer

  1. jos says:

    Goede recensie

  2. Gideon says:

    Goede collumn, met veel plezier gelezen.

  3. rosa says:

    Hele goede recensie!

    Ik werk 10 jaar voor Holland Casino als croupier, en kan mij eerlijk gezegd niet vinden in de werkwijze die Rosman omschrijft. De laatste jaren zijn we een “nieuwe” weg ingeslagen, waarbij hospitality hoog in het vaandel staat.
    Ik heb het boek gelezen, en irriteerde mij vooral door het overdrijven van bepaalde verhalen. En ook aan het feit dat Rosman paar keer suggereerde tegen een muur aanliep als hij het anders wilde aanpakken.

  4. Henk Bal says:

    Deze recensie is geschreven in opdracht van Holland Casino. Hoezo slechte verliezer?

    • Marcel says:

      Henk,
      Wat zijn dat voor vreemde insinuaties? Holland Casino betaalt al enkele jaren mijn salaris niet meer en ik ben volledig onafhankelijk in mijn oordeel, net als de auteur van dit goedkope en tendentieuze boek. Ik heb 8 jaar met veel plezier voor dit mooie bedrijf gewerkt en herken me volstrekt niet in de negatieve beeldvorming die Rosman in probeert te creeren en geef gewoon mijn mening, zoals ik jaren doe op dit amateuristische blogje. Niets meer en niets minder.
      Groet, Marcel Kalmeijer

  5. Marcel says:

    Update: Natuurlijk is er altijd wel weer ergens een Kamerlid te porren die zich er dan voor leent Kamervragen te gaan stellen.
    Beste Lea, ga gewoon eens langs en vraag om een kijkje achter de schermen. Dan zal je merken dat het allemaal best meevalt.

  6. Doortje says:

    En zo is dat Marcel! Goede recensie.

  7. Jelle says:

    Marcel, dank voor je, wat ik zie als een objectieve beschouwing. Met mij zijn vele collega’s verbolgen over dit boek. Een rancuneuze ex-collega die probeert een mooi bedrijf te beschadigen. En ja, een bedrijf dat ook fouten maakt, we zijn net mensen.
    Nogmaals, dank en ik hoop dat met jou mensen HC blijven zien wat het is, een mooi bedrijf.

  8. Mikel says:

    Het verbaasd mij dat ik nergens in zijn boek terug lees dat hij zelf een autoritair mannetje was die geen tegenspraak dulden. Of de affaire met een croupier in Scheveningen in zijn laaste jaren… En dat hij absoluut niet weg wilde bij HC maar weg moest.

  9. Marcel says:

    Goed om zoveel bijval te krijgen van de oud-collega’s op mijn reactie op dit boek dat drijft op goedkoop effectbejag. Ik heb geen oordeel over Marco Rosman als persoon, ik kan hem mij als collega niet herinneren. Laten we dus niet op de man spelen, maar het vooral over de zaak hebben. Mocht je ook willen reageren, voel je vrij. Vanwege eventuele spybots wordt de reactie helaas niet direct geplaatst. Dus geen paniek als je reactie niet meteen zichtbaar wordt.

  10. Angelique says:

    Marcel, zo ken ik je weer. Mooi verwoord.
    Er zijn vele (ex)collega’s die deze mening delen.

  11. Arjan says:

    Ha Marcel, heb even doorgeklikt op de kamervragen. Bijna grappig om te lezen. Lijkt erop alsof iemand die zijn/haar hele leven alleen maar op een fiets heeft gereden nu vraagt hoe het is om in een auto te zitten/rijden en of dat niet heel erg gevaarlijk is. Domme vragen bestaan niet, maar dit komt heel erg in de buurt…

  12. Bonnie says:

    Fijn deze reacties en deze recensie, echt een bevestiging van ook mijn gevoelens. Direct na DWDD uitzending schoot ik al in de boze tweets. Als ex-croupier en ex-marketeer bij Holland Casino heb ik alle hoeken van het bedrijf wel gezien. Ik kijk met bijzonder veel plezier terug op deze (14!) jaren. Deze rancuneuze actie van Mr Rosman druipt van onverwerkt verlies van een baan bij een supersprankelend bedrijf.

  13. Marcel says:

    Mooie reactie Bonnie, waar veel trots uit spreekt. Als er 1 iemand is die vanuit verschillend perspectief over HC kan oordelen, ben jij het wel. Ook goed dat nog werkzame collega’s zich durven roeren. Ik wens jullie veel succes en plezier. Als ex-marketeers die zich inmiddels via LinkedIn hebben georganiseerd, komen we snel weer eens een kijkje nemen in een van de vernieuwde vestigingen.

  14. topspiel says:

    Hij schrijft over op zijn twitterpagina: ´Holland Casino, genaamd ‘vriendjespolitiek, witwassen en sex’.

    Heb zojuist het zogenaamde spetterende en onthullende boek gelezen, wat een teleurstelling en een deceptie, komt met oude feiten die we allemaal al wisten, ik begrijp echter niet waarvoor hier HC zo ba…ng moest zijn en een batterij aan goedbetaalde advocaten moest inhuren en zelfs tot twee keer toe een procedure met spoedappel heeft gevoerd, daar er concreet geen enkele nieuwe feiten aan het licht zijn gekomen. ( Wat een sukkels!)

    Kortom gezegd: Een storm in een glas water! Met alleen maar anekdoten of van horen zeggen en dan zaken in het daglicht uitvergroten die al lang reeds bekend waren, waarbij hij dat vraag ik mij af, meer dan waarschijnlijk onderin de parkeergarage van het casino heeft vertoefd tijdens deze praktijken en zeker en zondermeer al mogelijkheden had gehad om bewijsdocumentatie te verzamelen enz. enz., maar deze is niet terug te vinden in dit Flutboek, en dan wordt er nog door een filmregisseur gesproken Quote: “In DWDD noemt van Duren het boek van Rosman fascinerend en prachtig en ziet direct een speelfilm in het boek. Op de vraag van Matthijs of de film niet een pamflet tegen de Nederlandse staat is antwoord van Duren dat de film niet alleen zal gaan over Holland Casino, maar ook over de gekte van de mensheid. Over de baron en de boef, over de Chinees en de Marokkaan. Een veelbelovende film berust op echte gebeurtenissen, waarbij de incidenten uit het boek van Rosman de boventoon zullen gaan voeren“.
    Ik kan mij niet ontrekken dat beide heren echt en daadwerkelijk niet weten wat er wel en niet omgaat in een casino en absoluut er volkomen geen kaas van hebben gegeten!

    Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit boek, het lijkt mij erg leuk om eens een keer de werkelijke waarheid met documentatie ect, ect, op tafel te leggen!

  15. Astrid says:

    Als oud-collega van Marcel is het prettig te lezen dat iemand met ook een flink aantal dienstjaren bij Holland Casino op deze manier een tegengeluid laat horen. Marcel, wat goed om hier je Tjiftjaf column weer eens voor af te stoffen! Het is triest om na 20 dienstjaren zo af te geven op een oud werkgever. En dan ook nog eens met een opsomming van incidenten en halve waarheden. Wat moet het zwaar zijn om met zoveel frustratie en rancune te leven. Gelukkig ken ik het bedrijf van binnen en buiten en weet dus wel beter. Ga iedere dag met plezier naar mijn werk en weet mij omringd door enthousiaste, professionele en integere collega’s. Het is jammer dat een ex-collega ons op deze manier in een kwaad daglicht stelt. Echter bijzonder prettig dat een andere ex-collega zich geroepen voelt hierop te reageren. Marcel, bedankt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *