De weg kwijt

We worden wreed uit onze zomerslaap wakker geschud. “De marketeer is de weg kwijt”, zo kopt Het Tijdschrift voor Marketing. Dat blijkt uit een uitgebreide enquete onder Nederlandse marketeers.
Korte samenvatting:
* de consument heeft genoeg van onze marketingtrucjes (84% van de
marketeers trouwens ook);
* onze maatschappij verzet zich tegen al die prikkels;
* marketeers hollen met z´n allen vruchteloos achter dezelfde trends aan;
* de marketeer heeft geen richtinggevende helden meer;
* de top van het bedrijfsleven heeft slappe knieeen en durft niks meer. Het heeft er alle schijn van dat ons vakgebied zowaar in een staat van depressie dreigt te raken.

Frank Boeijen´s Kronenburg Park zingt door mijn hoofd. Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt. Ook de koppen in de overige vakbladen die ik na de vakantie aantrof stemmen niet tot zomerse vrolijkheid. “Rendement reclamebureaus stort in” meldt Adformatie. Teruglopende omzetten, afnemende loyaliteit van klanten, overcapaciteit, druk op de marges, efficiencyslagen. Het zijn de bekende containerbegrippen die je doorgaans leest in gewichtige rapporten van dure managementconsultancies.

De koppen blijven somber stemmen in het volgende nummer: “Explosieve groei ´tv-clutter´ in Nederland“. We veroorzaken met z´n allen een enorme reclameklont op TV. En dat is nergens voor nodig volgens onderzoek van mediabureau Brandconnection, want een irritante reclame-uiting wordt door de ontvanger direct in de mentale trashcan gegooid en veel uitzenden heeft dan geen enkele zin meer. Gelukkig neemt de spam weer wat af, signaleert Computable. Zal ook wel aan de zomer liggen.

Wakker worden marketeers van Nederland. Waar blijft de passie in het vak? Waar zijn de helden? We leren nog altijd braaf de wijsheden van oude helden als Philip Kottler, David Ogilvy, Leo Burnett en Bill Bernbach uit ons hoofd en we citeren nog regelmatig uit hun boekjes, maar dat was toen. In een tijd zonder clutter, zonder spam, zonder GRP-druk, zonder CRM.

“We moeten weer dominant, aanvallend en initiatiefrijk voetbal laten zien”. Ik citeer maar eens iets van een nieuwe oude held. Onze nieuwe bondscoach Marco van Basten. En hij voegt de daad bij het woord en stelt gelijk een stuk of acht, negen nieuwe spelers op in het Nederlands Elftal.

Mag San Marco model staan voor het nieuwe elan dat we nodig hebben in ons vak. Inspiratie, creativiteit, lef, opportunisme voor mijn part. Waar zijn de nieuwe helden in ons vak? Wie heeft de wegenkaart naar de toekomst? Mieke Telkamp´s begrafenisbestseller Waarheen leidt de weg? zingt nu door mijn hoofd, maar daar wil ik snel van af.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to De weg kwijt

  1. Hans says:

    Hear hear!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>