Niet alle clichés zijn waar op MWG-congres

De configuratie van sprekers was alles behalve clichématig op het jaarlijkse MWG-congres. Zo lieten oud-minister van Financiën Gerrit Zalm, Symon Algera van het Centraal Bureau voor de Statistiek, auteur Brent Green, ondernemer Annemarie van Gaal, Fons van Westerloo van RTL, programmadirecteur Mezen Dannawi van FunX, Michiel Buitelaar van Endemol en de bioloog Willem Beekman die werkzaam is voor een outplacement bureau, allen hun licht schijnen over het thema “Clichés”. Vooroordelen die er zijn op het gebied van marketing, communicatie en media, maar ook in de bredere context van de ontwikkeling van onze economie, werden in vlotte vaart door de verschillende sprekers behandeld. Door de vele verschillende invalshoeken van de sprekers werd het vooroordeel ontkracht dat het gemiddelde marketing- of mediacongres meestal dodelijk saai is. Jammer alleen dat de presentatie van Dannawi van FunX uiteindelijk toch een verkapte salespitch bleek, maar dit was dan ook het enige smetje op een verder inspirerende eerste congresdag.

Af en toe duizelde het de vele mediaplanners en expoitanten op de eerste dag van het congres. Vooral bij de presentaties van Zalm en Algera werd een flink beroep gedaan op de parate kennis van Keynesiaanse modellen (Y= C + I), loonkostenontwikkeling en de economische groei in relatie tot de aardgasproduktie. Ook het betoog van bioloog Willem Beekman over “Kleiner Groeien”, waarbij de metafoor van de bladgroei van het kleinkruiskruid en de pioenroos werd gebruikt, bleek voor sommige deelnemers een moeizame zoektocht naar de lang vergeten biologielessen van de middelbare school.

Interessanter werd het als de onderwerpkeuze zich richtte op de dagelijkse praktijk van de vele aanwezige mediastrategen, mediaplanners, exploitanten en adverteerders. Vooral het pleidooi voor het gebruik van het gezonde boerenverstand van Michiel Buitelaar (Endemol) maakte indruk. “De ratio is soms dun, want mensen willen het graag met elkaar eens zijn en papagaaien elkaar al snel na”, zo betoogde Buitelaar. De korte termijn-impact van nieuwe ontwikkelingen wordt vaak overschat, de lange termijn-impact daarentegen vaak onderschat. En mensen kunnen zich vaak geen veranderingen voorstellen. Voorbeeld: in 1993 werd op basis van marktonderzoek vastgesteld dat 98% van de Nederlanders geen behoefte had aan een mobiele telefoon. Gevraagd naar de personen die het dan wel zouden gaan gebruiken, dacht men vooral aan hoeren, misdadigers en internationale zakenlieden. Nog een stokpaardje van Buitelaar: marketeers laten zich te veel leiden door hun eigen wereldbeeld en gebruiken verhullend jargon en onduidelijke definities. Leg het maar eens uit aan je schoonmoeder. Ook reclamebureaus kregen een draai om de oren, want in zijn hele loopbaan heeft Buitelaar op maandagochtend nog nooit de vraag gehad hoe de verkooopcijfers van het afgelopen weekend waren. Terwijl ze wel “heel veel lullen over wazige dingen als merkimago”.

Verdere clichés (op allerlei abstractieniveaus) die ik noteerde en al dan niet waar bleken te zijn: 

- De beste sprekers kunnen zonder Powerpoint (Annemarie van Gaal);

- De opkomst van China is geen directe bedreiging voor onze
   economie. Je wordt niet armer van de rijkdom van een ander. (Gerrit Zalm);   

- De economische groei in Nederland in 2007 was veel hoger dan
  verwacht: + 3,5% (primeurtje van Symon Algera);

- “Vergeet de 50+-markt niet, daar zit het geld” (kernachtige
  samenvatting van de presentatie van Brent Green door
  moderator Humberto Tan)

- Mensen zien worstelen met een installatiehandleiding in 10 stappen
  voor een set-top-box is heel leerzaam (Michiel Buitelaar); 

- FunX is geen allochtonenzender (Mezen Dannawi, die dit tot
  vervelens toe bleef herhalen);

- Fons van Westerloo is niet ontslagen bij RTL, maar in goed
  overleg vertrokken (Fons van Westerloo);  

- Niet alle MWG-leden komen voor het feest;

Om met laatste observatie af te sluiten: ik heb het bij slechts één congresdag gehouden. Als u wilt weten hoe het verder af liep, lees dan vooral de gedetailleerde verslagen van Peter Wiegman op Mediaonderzoek.nl.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Cijfers, Crossmedia, Need to know. Bookmark the permalink.

One Response to Niet alle clichés zijn waar op MWG-congres

  1. Peter W. says:

    dank voor de link!! de rechstreekse link naar alle samenvattingen zie je hier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>