Gratis auto

Opvallende advertentie in De Telegraaf vorige week. Gratis BMW Z-4 staat er in vetgedrukte letters. Lees ik het goed? Ja, het staat er echt. Gratis BMW Z-4 bij aankoop van een luxe appartement aan de Amsterdamse grachten met 2 parkeerplaatsen. Voor die tweede parkeerplaats mag u uw eigen auto meenemen. Snel even opgezocht wat deze blitse car waard is. De auto is er volgens de BMW-site al vanaf € 42.800,- (excl. verwijderingsbijdrage en rijklaar maken).

 

BMW Z4.jpg

 


Mag dat zomaar? Ook dat zoeken we op. Tot enkele jaren geleden was in Nederland de Wet Beperking Cadeaustelsel van toepassing. De wet was bedacht ter bescherming van de consument. Zo mocht bijvoorbeeld de waarde van het cadeau niet meer dan 4 procent bedragen van de verkoopprijs van het te promoten artikel en moest er sprake zijn van zgn. consumptieverwantheid. Een badhanddoek bij een wasmiddel mocht wel, bij een liter benzine eigenlijk dus niet (Foei Shell!). De wet die in de praktijk moeilijk te handhaven was werd in april 1997 ingetrokken. Sindsdien mag u zelf bepalen wat u bij aankoop van uw producten aan de consument cadeau wilt doen.In mijn boekenkast vind ik het boek “Scoren boven op onder de lijn” uit 1994 waarin een aantal succevolle promotiecases uit dat jaar wordt beschreven. Het was de tijd waarin de Wet Beperking Cadeaustelstel nog van kracht was. Leuk om daar nog eens in te bladeren. In het redactioneel commentaar valt het volgende te lezen: “Met welke prikkels is het volk nog te porren? Nederland heeft na de rage in speldjes en sleutelhangers in de jaren zestig geen enkel jaar meer gehad waarin één specifieke promotietechniek alle andere in de schaduw stelde. De prijskortingen even buiten beschouwing gelaten”. Daarna was er in ieder geval nog het succes van de Flippo´s en de Daewoo-raamposteractie, maar in aktiemarketing is het wachten op nieuwe impulsen.

Het “volk” komt blijkbaar al lang niet meer in beweging voor spiegeltjes en kraaltjes, maar moet tegenwoordig verleid worden met extreme en spectaculaire verkoopacties. Gouden tijden breken aan voor de consument en Gouden Effies voor de bedenkers en aanbieders van deze promoties. Gratis auto´s, luxe cruises en diamanten en sieraden bij aankoop van artikelen. Handenwrijvend speur ik zelf al enige tijd naar dergelijke aanbiedingen. Nog even wachten en ik vind hem: Gratis zeewaardig zeiljacht bij eveneens gratis af te halen jonge poesjes.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Gratis auto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>