Best belangrijk

In America is grote opschudding ontstaan over een blote borst van Janet Jackson in een duet met Justin Timberlake tijdens een live-optreden bij de finale van de Super Bowl. Ze kijkt er bij alsof ze wil zeggen “This isn’t as tasteful as I thought it would be“, schrijft een zekere Jason op ťťn van de vele logs die er aandacht aan besteden.

Nipplegate domineert de Amerikaanse media en verdringt de strijd tussen John Kerry, John Edwards en Howard Dean om de democatische kandidatuur naar de achterpaginaīs. Dit jaar zijn er Presidents-verkiezingen. Best belangrijk.

Best belangrijk. De slogan die wordt voorgesteld bij een campagne om Europa wat meer onder de aandacht te brengen. De pay-off van de campagne (die overigens verder niemand nog heeft gezien) stuitte op veel kritiek in de Kamer en ook de neringzieke reclamevaktribune spreekt er schande van. “Beter geen slagzin dan zo’n slagzin”, zo zei het PvdA-Kamerlid Timmermans. CDA-collega Van Dijk stelde voor hem te wijzigen in ‘Europa doet er toe’. Slappe thee! zo deed een ander Kamerlid er nog een schepje boven op. Als ze nog even waren doorgegaan, waren de beleidsverantwoordelijken inclusief reclamebureau per direct de laan uitgestuurd.

Het is makkelijk praten over dit soort zaken als je de briefing niet kent. Misschien heeft er wel zoiets in de briefing gestaan als: “Doelstelling: Breng op relativerende wijze het belang van Europa voor de Nederlandse burger onder de aandacht. Doelgroep: Jan met de Pet, geen politieke belangstelling, kijkt liever naar voetbal, luistert naar Frans Bauer, Europa interesseert hem geen lor”. Is het dan nog steeds zoīn slechte regel?

Het is bovendien makkelijk praten over dit soort zaken als je de campagne verder niet kent. Even Apeldoorn Bellen is ook maar een lullig regeltje zonder de geweldige creatieve uitingen. Wat is Even Apeldoorn Bellen zonder het naderend onheil dat telkens weer via verrassende invalshoeken tot ons komt. Wat stelt Volkswagen, Wie anders? nou helemaal voor. Biertje ook zoiets. Bier zonder schuim! Slappe koffie!

Laten we nu eens voor eens en voor altijd afspreken dat we alleen commentaar leveren op creatieve voorstellen als we de briefing ook kennen. Natuurlijk kent de ontvanger die briefing ook niet, maar misschien is het wel zo, heren politici, dat u helemaal niet tot de doelgroep behoort. U weet immers wel dat Europa lekker belangrijk is.

En wat ons “eigen” vakgebied betreft: lekker losjes uit de heup zonder duidelijke argumenten campagnes en pay-offs afschieten is heel makkelijk. Borrelpraat! Laffe hap!

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Borrelpraat. Bookmark the permalink.

3 Responses to Best belangrijk

  1. Laatmaar says:

    Europa, allemaal best belangrijk hoor, maar ik ben toch meer getriggerd doordat verhaal en die blote tiet van Janet Jackson. Na wat speurwerk vond ik de video: http://nu.nl/news.jsp?n=271513&c=60

  2. Tjiftjaf says:

    ‘Europa. Beslist meer dan u denkt.’ De beste slagzin om het belang van Europa mee onder de aandacht te brengen, vinden de bezoekers van http://www.volkskrant.nl.

    Mwoah…best aardig.

  3. yacco says:

    Was ook leuk geweest:

    Europa, lekker belangerijk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>