Alles wat je moet weten over reclame

zapklare-brokken.bmp

Vanavond is de officiele boekpresentatie van “Zapklare brokken” van Hans van Dijk. Hans is niet alleen één van de meest begenadigde en bekroonde creatieven van Nederland, maar ook nog eens één van de meest bescheiden mensen die ik ken in het vak. En daarmee weet je je al snel te onderscheiden tussen de vele opgeblazen en ontplofte ego´s die er verder in het creatieve wereldje zijn te vinden. Daarom vind ik in de ondertitel van het boek ”Alles wat je moet weten over reclame” in dit geval voor één keer eens helemaal niet pretentieus.

Hans stuurde mij enkele weken geleden al zijn PDF-proef door en er is geen woord gelogen van de ondertitel. Als je dit boek hebt gelezen weet je dat lang niet iedereen geschikt is om in de reclame of communicatie te gaan werken, maar dat het desondanks een buitengewoon leuk vak is. Het plezier dat Hans in zijn lange loopbaan bij Ogilvy, het beroemde Kuiper & Schouten en nu bij Skipintro had en heeft, spat van de pagina´s af. En dat zonder voorbeelden van eigen werk te gebruiken. En daarom doen wij dat maar. Want Hans van Dijk is veelal samen met Bart Kuiper o.a. verantwoordelijk geweest voor fenomenale campagnes als Shell Helpt, Cora van Mora, Yogho Yogho (“Een lama zonder kind, laat een hele hard wind. Yogho Yogho”), ´Al het goeie komt van Melkunie-koeien´, De Bank en `U moet de groenten van HAK´ hebben. Vrijwel iedereen die boven de 30 is kent deze campagnes nog, terwijl ze op z´n minst meer dan 10 jaar oud zijn.

Alle ervaring en wijze lessen van Hans zijn in dit boek samengebald. Daarom alleen al is Zapklare Brokken om het even flaptekst-reclamisch te zeggen een must have page-turner. Kopen dat boek dus! Hier (met harde kaft) of hier (in basic-uitvoering).    

Update 13/11: Gisterenavond was de officiele boekonthulling in het fraaie De Bazel-gebouw, waar nu het Stadsarchief is gevestigd, maar beter bekend is als het voormalige hoofdkantoor van de Nederlandse Handels Maatschappij (later ABN AMRO). De vernissage vond plaats in de Kluis vlakbij de Poentunnel (de tunnel onder de Keizersgracht die een verbinding vormt met het districtskantoor van een bank). Helaas heb ik gisterenavond de speeches van Jan Kuitenbrouwer en Jan Bouts gemist, maar mocht ik gelukkig nog wel een gesigneerd exemplaar in ontvangst nemen. Vooral leuk was dat er op deze bijzondere locatie een complete Lampenfabriek op de been was gebracht. To name a few: Paul Mertz, Bart Kuiper, Krijn van Noordwijk, Diederik Koopal, Cor den Boer, Hans van Walbeek Etcetera.    

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck
This entry was posted in Handel, Need to know. Bookmark the permalink.

2 Responses to Alles wat je moet weten over reclame

  1. Mooie woorden over Zapklare brokken. En wat zo bijzonder is…het is allemaal waar!

    Als uitgever van dit buitengewoon fraaie boek wil ik een kleine correctie maken. Er is niet zoiets als een basic-uitvoering, er is één vorm beschikbaar en en dat is de softcover. Dat Zapklaar een hardcover zou hebben is foutief in het systeem van Centraal Boekhuis terechtgekomen. Pimento en TM Publishers hebben niets (meer) met het boek te maken. Verwarrend? Jazeker. Ben voor vragen bereikbaar.
    Hans van Vliet

  2. EJ says:

    Onder de boom… (hoop ik)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>